noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Ny rapport viser hvilke metoder som kriminelle bruker ved digitale bedragerier – dekker analyse av 3,4 milliarder transaksjoner

18 juni 2024

Det ledende nordiske kompetansemiljøet for bekjempelse av digital svindel, Tietoevry Banking, hindret svindel for 2,7 milliarder kroner i 2023, ifølge «Payment Fraud Report». Rapporten som analyserer over tre milliarder kort- og kontotransaksjoner, hvorav cirka to milliarder i Norge, avdekker en markant økning i avansert phishing og ulike taktikker for sosial manipulasjon.

Tietoevry Banking overvåker kort- og kontotransaksjoner for å stoppe bedrageri og har et Defence Centre der eksperter jobber døgnet rundt på oppdrag fra nordiske banker. I løpet av 2023 overvåket Tietoevry Banking 3,4 milliarder transaksjoner i sanntid, håndterte 134 000 bedragerisaker med en oppdagelsesgrad på 90 prosent, og stoppet cirka 70 prosent av bedrageriforsøkene uten tap, noe som sparte kundene for 2,7 milliarder kroner.

– I tillegg stoppet vi 1,4 millioner transaksjoner på nettsteder som selger falske eller ulovlige varer, og 1,5 millioner transaksjoner rundt abonnement- eller investeringssvindler ble avvist, sier André Moen Eide, leder for Defence Centre i Tietoevry Banking.

Fra 2022 til 2023 var det en økning på nesten 70 prosent i antall svindelforsøk som involverer kort eller konto. Antall svindeltilfeller med digitale lommebøker økte med formidable 300 prosent. Innen phishing har antall svindelforsøk økt med over 60 prosent – mens svindel relatert til sosial påvirkning økte med over 150 prosent.

Kunstig intelligens er en «game changer»

– Svindel som følge av sosial påvirkning er et raskt økende problem verden over. Å utnytte menneskelige faktorer for å tilegne seg konfidensiell informasjon eller tilgang til verdier skjer gjennom forskjellige kanaler som for eksempel sosiale medier, telefon, meldinger, epost og nettmøter. Forskjellige former for phishing og sosial manipulasjon er de to primære formene for sosial påvirkning, sier Moen Eide.

Ved bruk av kunstig intelligens vil svindlerne bli enda bedre på dette, for eksempel med telefon- eller videosamtaler med «deep-fake» informasjon i form av kidnappingsbedrageri eller direktørsvindel.

Fremtredende svindelmetoder i 2023 var «sikker konto»-svindel, svindel for å gjenopprette tapte midler, kjærlighetssvindel og ulike utpressingsmetoder. Det forventes at forekomsten av svindel med sikre kontoer og gjenopprettingssvindel vil vedvare utover 2024, og det er svært sannsynlig at mange nye manipulasjonsmetoder vil dukke opp. I kampen mot betalingssvindel er innovasjon nøkkelen for å være i forkant av nye svindelmetoder.

– Gjennom tiltak som overvåking av token-registrering i digitale lommebøker, sanntidsovervåking av muldyrkontoer, nyttegjøring av spørsmål og svar knyttet til antihvitvaskingsløsninger, ytterligere integrering av banksysteminformasjon, styrker vi vårt forsvar mot svindlere, sier Moen Eide.

– Ved å delta i samarbeidsprosjekter med andre programmer og markedsaktører, fremmer vi en samlet front mot svindel, noe som skaper et tryggere økonomisk miljø for alle, fortsetter han.

Se flere detaljer om tall, svindelmetoder og trender i Payment Fraud Report: FinCrime Insights Fraud Report

Fem tips fra Tietoevry Banking for å unngå svindel

I takt med den raske utviklingen av KI, er det fem ting alle kan tenke på for å redusere risikoen for å bli utsatt for svindel:

Verifiser identiteten til personer som kontakter deg: Svindlere kan utnytte KI til å skape syntetiske stemmer og gjennomføre telefonsvindel. Det er også mulig å gjenskape stemmer til personer du kjenner og stoler på. Hvis du er i tvil, still kontrollspørsmål og be personen som kontakter deg om å verifisere seg selv med informasjon kun de vet om.

Aldri avslør sensitiv informasjon i samtaler eller meldinger: Vær spesielt forsiktig med uventet kontakt fra noen som ber om personlige eller økonomiske detaljer. Ikke godkjenn noen innlogginger eller transaksjoner på forespørsel uten å verifisere formålet. Det er vanlig at svindlere hevder de ringer fra en bank eller en myndighet.

Vær skeptisk til uventede meldinger: Tenk deg om to ganger før du klikker på lenker eller åpner vedlegg. Vær på vakt mot meldinger som ber om raske pengeoverføringer fra venner eller familie.

Vær oppmerksom på at offentlig informasjon kan utnyttes: Husk at all informasjon som deles offentlig, både på sosiale medier og i andre digitale miljøer, også er tilgjengelig for kriminelle. Personlig informasjon kan brukes av svindlere til å lage overbevisende svindelforsøk.

Vær årvåken på falske nettbutikker: Mange kortsvindler skjer gjennom falske nettbutikker som er designet for å ligne på anerkjente og etablerte nettbutikker. Dobbeltsjekk derfor nettadressen nøye og vær skeptisk til tilbud som virker for gode til å være sanne.

For mer informasjon, vennligst kontakt:
Tietoevry Newsdesk, news@tietoevry.com, +358 40 5704072

Om Tietoevry Banking
Tietoevry Banking er den ledende leverandøren av finansielle SaaS-løsninger i og utenfor Norden. Vi moderniserer banker og muliggjør betydelig verdi for kunder ved hjelp av vår pålitelige, lavrisiko-implementering av vår ledende programvare for kort, betalinger, kreditter, forebygging av finansiell svindel og formuesforvaltning, samt en modulær, integrert løsning for Banking-as-a-Platform. Med overlegen skala, ekspertise og spesialisering driver vi bransjen fremover ved å muliggjøre at finansinstitusjoner og banker blir mer smidige og effektive, noe som fremskynder deres digitale transformasjonsreise. Vi er en del av Tietoevry, og konsernets årlige omsetning er omtrent 3 milliarder euro. Tietoevrys aksjer er notert på NASDAQ-børsen i Helsingfors og Stockholm, samt på Oslo Børs. http://www.tietoevry.com

For mer informasjon

André Moen Eide