noun_Email_707352 noun_917542_cc Map point Play Untitled Retweet Group 3 Fill 1

Tietoevry Banking tilrettelegger for BankAxept i Apple Pay

27 juni 2024

Tietoevry Banking har spilt en avgjørende rolle som teknisk partner for å bringe Apple Pay frem til norske BankAxept-kortkunder. Ti banker har nå tatt ledertrøyen for få BankAxept som betalingsmetode inn i Apple Pay, slik at norske kortbrukere kan dra nytte av denne enkle, sikre og private måten å utføre betalinger på med iPhone eller Apple Watch.

De siste halvannet årene har Tietoevry Banking på vegne av norske banker jobbet tett med BankAxept for å få BankAxept-kort inn i Apple Pay. Samarbeidet utnytter Tietoevry Bankings sterke markedsposisjon som moderniseringspartner for internasjonale betalingsløsninger. Frem til nå har Apple Pay i Norge kun vært tilgjengelig gjennom internasjonale ordninger. Når norske banker nå åpner opp for BankAxept, vil kostnadene for detaljistene reduseres betydelig.

De første bankene i Norge var klare tidlig i mai. Per i dag er ni banker live med BankAxept i Apple Pay. Denne utviklingen legger også grunnlag for at flere norske banker kan støtte BankAxept i mobile betalingsløsninger.

– Vi er glade for å ha et godt samarbeid med alle involverte parter og at disse fremoverlente bankene nå kan lansere BankAxept i Apple Pay for sine kunder før sommeren. Dette fører til økt tilgjengelighet og enklere kortbetalinger for forbrukerne, samtidig som bankene kan konkurrere med internasjonale aktører og opprettholde BankAxept som en viktig del av norsk betalingsinfrastruktur, sier Jan Ove Haugstad, leder for kortsikkerhet og autorisasjon i Tietoevry Banking.

BankAxept har en sterk tilstedeværelse som nasjonalt betalingssystem i Norge. Deltakende banker kan nå tilby kortinnehaverne å ha sitt kombinerte BankAxept- og VISA-kort i Apple Pay, slik at nordmenn kan foreta enkle, sikre og private betalinger med iPhone eller Apple Watch.

– Vi er glade for at BankAxept nå er tilgjengelig i Apple Pay for de første norske bankene. Dette betyr at forhandlerne kan se frem til mer kostnadseffektive betalinger selv når kundene bruker Apples digitale lommebok, sier Jes Rasmussen, leder for digitale betalinger i BankAxept.

Innføringen av BankAxept i Apple Pay er et viktig grep for å sikre at norske banker kan forbedre kundeopplevelsen og opprettholde sin relevans i sluttkundenes hverdag. Med anslagsvis 61% av nordmenn som bruker en iPhone, er Apple Pay en svært ettertraktet funksjon.

Bankene som allerede har rullet ut BankAxept i Apple Pay er:

• Flekkefjord Sparebank
  • Haugesund Sparebank
  • Lillesands Sparebank
  • Luster Sparebank
  • Skudenes & Aakra Sparebank
  • Spareskillingsbanken
  • Søgne og Greipstad Sparebank
  • Voss Sparebank
  • Sparebanken Sogn og Fjordane
  • Sparebanken Vest (kommer senere i 2024)

BankAxept.png